Antisuper yoga

By Kristine Henningsen | Antisupermamma

May 08

Nå MÅ jeg begynne å trene! Den setningen er innom hodet mitt minst en gang om dagen. Mandager er jeg friskt i gang. Du skal ikke se bort fra at du ser meg jogge (!) - en middelaldrende fjording som går i luntefart pluss.

Men denne helgen begynte jeg å gruble videre på dette. Herlighet, trener jeg ikke avansert yoga hver eneste dag? Det gjør jeg så visst - og her er beviset! Ingen vits i å sponse treningssentre eller bruke penger på dyre personlige trenere når man er i ferd med å bli en ekte yogi.

Kanskje gjør du disse øvelsene allerede? Ellers er det bare å gå i gang - gratis yogaprogram fra meg til deg!

Antisupermammas yogaøvelser:​

​1. Kaffehilsen. 

Slik gjør du det: Sett deg opp i 90 graders vinkel, duft inn kaffen og forsøk å innse at det er morgen.

Trener: Øyelokk, hender (jo mer kaffe, jo større effekt) og trolig core-muskulaturen.

2. Åpen/lukket padde 

Slik gjør du det: Sitt på huk og len deg fremover. Brukes hyppig når du knytter skolisser, blåser på sår, plukker opp bitene fra et knust glass o.l.

Trener: Sete- og lårmuskulatur, armer og coremuskulatur.

​Slik gjør du det: Behold hukstillingen, samtidig som du strekker armene ut alt du kan og sperrer opp ansiktet. Brukes hyppig når barna løper av gårde uten å gi deg en kos først.


3. Redderen

Slik gjør du det: Len deg fremover, bøy det ene kneet og strekk armene ut så langt du klarer. Brukes hyppig for å redde barn fra å falle ned trapper, løpe over veien, rive ned duken, løpe ut uten å si fra hvor han skal og veldig mye mer. 

Trener: ​Lår, setemuskulatur, armer, coremuskulatur.

4. Stående/hoppende kniper

Slik gjør du det: Kryss beina, stram magemusklene og knip bekkenmuskulaturen alt du klarer. Hyppig brukt når du nyser eller får en uventet latterkrampe.

Slik gjør du det: Hopp opp og kryss beina mens du kniper bekkenmuskulaturen. Hyppig brukt når man hopper på trampoline (for alle oss som har født en unge eller flere)

Trener: Bekkenmuskulatur, lår- og magemuskler. Hopping øker i tillegg hjertefrekvensen og fremmer kondisjonen. Bare husk å tisse før du slipper deg løs, og ha gjerne på deg beskyttelse (nei, jeg snakker ikke om hjelm og knebeskyttere).

5. Comeback-turneren (også kalt "vågal halvkråkestuper")

Slik gjør du det: Sett deg på knærne. Len deg fremover og legg hodet mot matten, som om du har tenkt å stå på hodet eller stupe kråke. Typisk øvelse når du er med datteren din på turn og vil vise frem gamle kunster. Så var det bare å komme seg rundt, da … 

Trener: Magemuskulaturen, beina, setemuskulaturen, armene.

Slik gjør du det: Gjør som på forrige øvelse, og løft i tillegg et bein i været. Typisk når du nesten går rundt, eller bare vil gi inntrykk av at du gjør en helt annen øvelse ("jeg hadde vel ikke tenkt å stå på hodet").

6. Observatøren (med/uten pute)

Slik gjør du det: Legg deg flatt, putt en godteskål på magen og sett på favorittserien din på Netflix. 

Trener: Hånden som går opp og ned til godteskålen (bytt gjerne på). Observatør uten pute: Coremuskulaturen.

Slik gjør du det: Gjør det samme som på forrige øvelse - men fjern puten under hodet.

7. Det store barnet

Slik gjør du: Legg deg i fosterstilling og ta dype åndedrag. Forsøk å lukke verden ute (mammaropene vil etter hvert gå over til papparop, så lenge du er tålmodig). Typisk øvelse etter en lang dag.

Slik gjør du: Det samme som forrige øvelse, men nå legger du et pledd over deg selv (det er lov å gjemme seg helt under pleddet, hvis du er veldig sliten). Bruk ørepropper eller hold fingrene i ørene helt til høneblunden kommer. Typisk øvelse når man er utslitt etter en lang dag med mye hverdagsyoga.

Svett klem fra Antisuper-Yogi

PS! Visste du at latter stimulerer magemusklene og senker pulsen? Humor er noe av det viktigste for å mestre en hektisk hverdag. I boken min, "Antisuper - Leve best mulig som et helt vanlig menneske", skriver jeg spesifikt om dette. Hvordan kan livet ditt, og relasjonen til andre, bli enklere og bedre ved å implementere mer humor i hverdagen? Her kan du lese mer om boken - og bestille den, hvis du vil: Antisuper-boka!

Leave a Comment:

(4) comments

arestuen 8. May 2016

Herlig! 🙂

Reply
Ingrid 17. May 2016

Hei, elsker bloggen din 🙂 Takk for all herlig inspirasjon. Vi trenger deg!

Reply
Eli Martinsen 27. February 2018

Genialt

Reply
    Kristine Henningsen 5. March 2018

    :-D!

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: