mar 26

tid
Hvordan rekker du alt? Det spørsmålet får jeg veldig ofte.
Vel, jeg skal svare så konkret jeg kan, og kanskje kan du bruke noen av tipsene. Husk: Det finnes like mye tid som før. Det gjelder bare å prioritere riktig. Jeg har ikke mengder av energi, jeg heller, jeg er bare glad i å strukturere hverdagen, og veldig lite glad i å bruke unødig tid på hverdagslige sysler.

1. Kutt ut eller begrens TV-titting, PC og smarttelefon. Det stjeler ekstremt mye tid! Bli enig med deg selv om å ha noen «hvite» dager, eller bestem deg for hvor mange timer du vil bruke på det per dag. Det gagner også barna – hos oss har vi en regel om at vi ikke åpner PC-en fra vi har hentet barna i barnehagen til de har lagt seg, og bruker telefonen minst mulig. Det hjelper ikke å være til stede hvis du ikke er mentalt til stede.

2. Hvis du/dere har råd: Skaff dere hjelp i huset. Eller robotstøvsuger og robotvaskehjelp, slik vi har. Det sparer oss for mye jobb! Etter hvert har vi blitt glad i de små, effektive robotene, som har fått navnet «Mathea» og «Theo» (døpt av barna).

3. Synkroniser kalenderne på mobilene deres. Slik har dere til enhver tid oversikt over hva den andre skal i løpet av dagen, og det er ingen tvil om hvem som skal hente og levere hvor. Krangling om hvem som gjør mest utenfor husets fire vegger? Det er lett å se på en slik kalender, og dermed lett å justere.

4. Bli enige om ansvarsområder. i huset. Da slipper dere å føre telling over hvem som gjorde hva sist. En tar søppel og oppvask for eksempel, mens en andre tar klesvasken og støvsuging. Barna bør også få ansvar for oppgaver.

5. Pendler du? Lag en avtale med arbeidsgiver om at jobbing på tog eller buss inngår som en del av den totale arbeidsdagen. Slik gjør du pendlingen konstruktiv, fremfor at den blir noe som spiser av fritiden din.

6. Tenker du at du skal bli ferdig med alt på jobb, før du kan puste ordentlig ut? Det er en av de hyppigste årsakene til at folk blir utbrent. Du blir aldri helt ferdig med arbeidsoppgavene, og det vil alltid komme nye. Skru av maskinen når arbeidstiden er over, tøm hodet og brett opp ermene igjen neste dag.

7. Du trenger ikke være med på alt. Tenk deg godt om før du sier ja til noe. Er det virkelig nødvendig? Har du lyst? Er det noen som blir såret eller lei seg hvis du ikke blir med?

8. Skriv ned alt du bruker tid på. Du kan bli overrasket over hvor mange «usynlige» tidstyver som finnes. Se etter kreative tiltak for å redusere eller kvitte deg med tidstyvene.

9. Ta med barna i husarbeidet, gjerne en halvtime eller time før de legger seg. Det kan være hyggelig å gjøre sammen, barna føler seg til nytte og du får bedre tid når de har lagt seg. Arranger eventuelt familiedugnad en dag i helgen, der alle er med og bidrar.

10. Liten tid til trening? Det er synd, for trening gir overskudd. Det er ofte tungt å trene etter middag. Forsøk å trene før jobb, sykle til jobben, tren i lunsjen eller etter favorittprogrammet på tv.

11. Blås i detaljene. Detaljoppheng- og styring er et typisk kvinnesyndrom: Det er ikke lov å sende fra seg en mail før den er fri for alle skrivefeil (selv om det er til barnas fotballtrener, som skummer den på ett minutt og sletter den rett etterpå). Det er lett å bruke uforutmessig mye tid på å gjøre alt perfekt, og så er det ikke engang sikkert det blir lagt merke til. Mitt beste råd: Bruk tid på alt som synes og som er viktig for deg, og slurv med resten. I det hele tatt burde vi kvinner lære oss å slurve mer!

12. Ha storhandling en gang i uka, det er mer økonomisk og tidsbesparende enn å handle hver dag.

13. Ta av push-funksjonen på mailen din, og les den på faste tidspunkt i løpet av dagen. Ta av varsellyden på meldinger, når folk sender en melding fremfor å ringe betyr det at de ikke venter øyeblikkelig respons.

14. Ha autogiro på regningene dine, så slipper du å bruke unødig tid på dette.

15. Skriv lister over alt du skal gjøre, og kryss av etter hvert som det er gjort. Da slipper du å stresse med å tenke på det.

16. Hiv alt du ikke trenger. Rene flater gir som oftest et klarere hode, og du slipper å bruke tid på å finne det du trenger. Å hive gammelt gods kan også føles som en renselsesprosess i seg selv.

17. Mange barn og mye fritidsaktiviteter? Samkjør med andre foreldre, så dere kan bytte på å kjøre og hente barna.

18. Nå får du kanskje mer tid til å kose deg med akkurat det du vil. Eller har du en drøm, et mål du vil nå? Sett av tid, for eksempel 3 timer i uka (det tilsvarer en kvelds tv-titting, hvis du er på snittet!), til å jobbe for dette. Ta drømmen din på alvor! Det er NÅ du lever.

Leave a Comment:

Leave a Comment: